| Praneimas konferencijoje „Krikionikj vertybi sklaida ir urnalistika“, kuria pamintas Vatikano II Susirinkimo dekreto „Inter mirifica“ 50-metis
Kaunas, 2013-11-05
Prie tokius garbingus ir mokytus prelegentus mano kuklus praneimlis greiiausiai tebus truizm kartojimas. Šiuo metu, kai kolegos i televizij sutartinai kvieia „Šok su manimi“ ar net sakmiai sako: „Šok“, tai tenka atsivelgti. Tad kaip moku, taip ir oku.
Taigi, – katalikikoji iniasklaida, kurios tiesiogin paskirtis ir yra aktyvuoti tikjim, o tuo paiu krikioniksias vertybes. Jos turime labai nedaug, todl ms balsas primena tyl cypsjim, kur girdi tik ir taip jau arti esantieji. O turtume bti Dievo ruporas. Bet nesame ir tai lidna.
Kodl itaip nutiko? Atsigrkime akimirkai praeit. Pirmas lietuvikas periodinis leidinys, pasirods 1823 m. vadinosi „Nusidavimai Dievo karalystje“. Iki jo, dar 1718 m. buvo leidiamas laikratis Lietuvai lenk kalba, bet j redagavo lietuvis kunigas Jonas Rkutis. „Nusidavimus Dievo karalystje“ prats „Nusidavimai apie Evangelijos prasiplatinim tarpe yd ir pagoni“. 1890 m. pasirod „Šviesa“, po 6 met „Tvyns sargas“. Tiek pirm, kaip ir antr savo lomis pradjo leisti kunigai. Lietuvika spauda buvo didiojo emaiio vyskupo Motiejaus Valaniaus irdies skausmas. 1905 m. katalikai Lietuvoje turjo 10 periodini leidini. Tikiuosi, kad dabar mintyse skaiiuojate kiek j turime prajus 108 metams t. y. 2013-aisiais. Gausyb katalikikos spaudos tarpukario Lietuvoje leido kurija, vienuolijos, draugijos, susivienijimai, parapijos. Vien jzuit dviej leidini bendras tiraas buvo 54 000 egz. Dabar viso to neturime. Ir tai, k ia paminjau, vyko tada, kai reikjo spausdinti Gutenbergo sukonstruota maina, esant kosminms popieriaus kainoms ir nesant profesionali urnalist, nes niekas j neruo. Visos (sic!) lietuvikos periodins spaudos pagrindus padjo kunigai, nors retas apie tai ino ir pagalvoja. Labai praau tai atkreipti dmes. Dirbo kaip kas iman ir dosniai rm pinigais. Taigi, su krikionik vertybi sklaida mums tada seksi nepalyginti geriau nei iandien.
Taiau grkime prie mano adt banalybi, truizm. Kiekvienas ioje salje sdintis ino (bent a tikiuosi, kad ino), jog giliausiai ir labiausiai mog paveikia raytin popierin urnalistika. Radijas ir internetas yra operatyvs, greiti, pigs. Televizija patraukli, taip pat greita, nors brangi. Deja, smegenyse j perduodamos inios usilaiko kur kas trumpiau, negu raytinio teksto, skatinanios mog mstyti, daryti ivadas, sugrti prie jo. Elektronini laikrai ir kit skaitmenins iniasklaidos form variantai toli grau nra ieitis. Ir visai neaiku, kokia nia jiems priklausys ateityje. Tai labai miglotas klausimas. Taiau tam, kad iandienos popierin spauda, turiu galvoje laikraius ir urnalus, atlikt savo funkcij, ji turi bti patraukli. Man rpi krikionikoji iniasklaida. Nolens volens tenka pripainti, jog j kamuoja daug bd. Pirmoji ir didiausioji yra neprofesionalumas. ia nekalbu apie „od tarp ms“, „Soter“, „Magnificat“, nes tai specifiniai leidiniai, kuriems galioja kitos taisykls. Man rpi leidiniai skirti plaiajam skaitytoj ratui, iekantiems kelio pas Diev, indiferentams, sekmadieniniams katalikams. Vadinamasis vidutinis skaitytojas toli grau nra vidutinis. vardyti j kaip vidutiniok yra ugaulu ir kvaila, moni intelektin, dvasin, moralin, pagaliau socialin vairov neturi bendro vardiklio. Jeigu leidinys pagavus, mogus j perskaits reaguos tekst esm, pagaus net potekstes, dalinsis su kitais.
Kaip padaryti krikionik leidin btent tokiu?
Vis pirma prisiminkime dl ko sielojasi Lietuvos urnalistikos korifjai. Šiuo metu jie vis mini od „profanizacija“. Deja, ji yra ir darosi vis agresyvesn. iniasklaidoje dirba ne profesionalai, o savamoksliai. Kad taip nutiko, ne antraeil vaidmen suvaidino daug alos pridars apgailtinasis jaunysts kultas. Jeigu profesionalas imano informacijos pateikimo taisykles, tai energingas berniukas ar blondin apie tai neino ni nieko. Dar blogiau – ir inoti nenori. Rezultatus matome: pldimasis, eidinjimai, keiksmaodiai, nevankybs, eidianios fotografijos. Visa tai vyksta pasaulietinje iniasklaidoje, tad apie krikionik vertybi integravim kokias „Vakaro inias“ ar „Lietuvos ryt“ jau ir nebekalbsiu.
Apmaudu, kad katalikikoje iniasklaidoje irgi dirba tik praktikai ar net mgjai, neturintys bent minimalaus profesinio paruoimo. Kokie to padariniai? Standartiniai mokykliniai rainiai, prska, bespalv kalba, padrikas mini dstymas, inoma, jei t mini yra. Esant tokiam „stiliui“ aktualiausia tema tampa nuobodi, nedomi. Ms leidiniuose nemaai sentimentalumo. Ar rasite evangelijose seiljimsi, daugodiavim, sald kniaukim?! Kristaus odiai aiks, konkrets, paprasti ir tvirti. Tuo tarpu mes ablonikom frazm, banalybmis, tuiaodiavimais tekstus sumenkiname, jie tampa tuti ir skaitytojo nepatraukia. Teksto kaip ir autoriaus auktos kokybs rodiklis yra tik vienas – mons j nori. skaityti. Turkime drsos prisipainti, kad daugel tekst skaitytojai, permet akimis antrat ir por pirmj sakini palieka ramybje. Tai kalbjimas tutum. Ms norai patys geriausi, tik kas i to?
Dar viena esmin bda – katalikiki leidiniai nra polivalentiki, daugiaplaniai, bet apie tai vliau.
Smarkiai gadina reikal antrats. Kiekvienas profesionalas ino, kad geras straipsnio pavadinimas yra tredalis jo skms. Antrat turi bti originali, kitaip skaitytojo ji nesudomins. Labai gerai pasitarnauja intriguojanti paantrat, bet apie tai mes kakodl pamirtame.
Labai gaila, kad katalikikuose leidiniuose nra feljeton. Pamirome ir inuts anr visi, iskyrus „Banyios inias“.
Kaip a sivaizduoju patraukl katalikik leidin? Turiu galvoje save ne tik kaip urnalist, bet vis pirma skaitytoj.
Jame turt ne daugiau 30% vietos uimti gerai (!) parayti tekstai tikjimo temomis. Tai pagrind pagrindas. Skaitytoj prusinti yra kiekvieno urnalisto priederm, todl visai nepakenkt rubrika mokslo klausimais. Juk ia tokie dirvonai! Pro life, kdikiai i mgintuvlio, gen ininerijos keliamos grsms, eutanazija, jau sibgjantis klonavimas ir eil kit amorali dalyk, tiesiogiai besikertani su Banyios mokymu. Btini ir skyreliai apie sakralin men, kuris ne pasyviai tarnauja tikjimui, bet yra jo veiksmingas katalizatorius. Pagaliau gyvenimas ir buitis. Dar 1909 – 1914 m. kunigai tai suprato ir savo periodikoje (turiu galvoje „Artoj“, „Viensd“) ved praktini patarim rubrikas emdirbysts ir nam kio klausimais. ems k gal palikime ramybje, bet apie buitinius dalykus raykime.
Nevartau vaikams skirtos „Bituts“, bet apie j girdjau grai atsiliepim. Diugu, kad turime urnall, patenkinant maj poreikius.
Nuoirdiai diaugiuosi puikiu urnalu „Kelion“. Tai kol kas vienintelis beveik tobulas krikionikas leidinys. Taiau internetiniam laikraiui „Bernardinai“, tam tikr priekait turiau, nes ir vl tas pats: stinga profesional. Andriau, atleisk, bet tokia mano kukli nuomon.
Kaip adjau, sugrtu prie tikjimo tekst. Juos rao kunigai. Kaip su pamokslais, taip ir su iais straipsniais. Nors kunigai seminarijoje iklaus homiletikos kurs, taiau retai, ak, kaip retai igirsi ger pamoksl! O parayti jiems sekasi dar sunkiau. Juk mogui viskas turi bti pateikta suprantamai, paprastai ir aikiai, o ie straipsniai kakokie beskoniai, mediniai. Sena tiesa skelbia, jog visa, kas gera yra paprasta. O ia kain kodl neieina. Neskamba tie tekstai ir tiek. Na neprasismelkia smon, nors tu k.
Kas skaitytojui pagavu? Tai, kas suprantama ir nors truputl susij su juo paiu t. y. jo mintimis, gyvenimu, dvasinmis problemomis. Tok tekst skaitydamas jis pagauna net ir tai, kas slypi tarp eilui. Niekas nemgsta pseudointelektual, skelbiani svarbius ir ikilius dalykus tokiais painiais viraais, kad skaitytojas pavargsta nuo j, visai susipainioja ir veria lap, iekodamas to, kas jam domu.
Mano galva krikionikos vertybs turi bti pateikiamos labai paprastai, bet jokiu bdu nesakau, kad primityviai. Argi galima kalbti apie Dievo meil mantriai? Tai jau bt jos sumenkinimas.
Na, kyrjau jums kaip man ko vaikystje.
Trumpai sakant, visk a ia pasakiau ne taip. Nenorjau pamokslauti, o padariau btent taip. Nenorjau dstyti visiems inom ties, bet dsiau. Nenorjau peikti, tik miau ir gliau kolegoms. Nors i ties negliau, tik vardinau ties, bet vis vien nesmagu. Kadangi niekas man nedav teiss kit mokyti, belieka vis atsiprayti. O jei atsipraymo nepriimate, tai kalkite mane prie kryiaus. Tik praau nesurdijusiom vinim ir greitai, nes jau siela tupi ant peties. Nepykit, k a padarysiu, kad mano smegenys kin gamybos. Pagaliau tie mano pasamprotavimai yra statistikai nereikmingas dalykas.
Taigi, baigiu ir ieinu i trasos. Ai, kad iklauste.
VANDA IBINSKA |